2 juli 2013

Ledbruten

Ibland har saker och ting en väldigt lång startsträcka. Eller de får det av olika orsaker. 
För en si så där två år sedan bestämde vi att oh ja en liten stengång skulle det vara mellan altantrappen och grusgången; så snyggt, så bra, så praktiskt ( annars skulle vi ju gå sönder gräset och DET är ju jätte jätte fult sa vi samstämmigt) . Vi åkte och tittade på olika plattor men vi tyckte att nä- den där stenen som prompt skulle vara rund till formen var lite väl dyr med tanke på vad livskarusellen med barn, vovvar och hus kostade. 
Så jag kom med den briljanta iden att jag gjuter dom i betong! Åh så fiffigt, billigt och enkelt. 
Dear Husband grävde så snällt små runda gropar,  för gjutarkitekten= jag, hade bestämt att här skulle runda plattstenar skapas minsann. 

Sen hände...
Ingenting. 

Lite brist på betong, lite dåligt minne att köpa betong, en höst som kom gick och blev till vinter. Ett litet intensivt trillingliv stökade till det hela på vårkanten och sen ja sen var groparna Tjillevipparnas geggamojjalekgropar efter sommarens alla regn. 
Till slut var de där groparna bara några gräsöverklädda snubbelgropar i gräsmattan. 

Men - trumvirvel- idag hände det!
Jag gav mig fanken på att kunna bocka av "projekt plattor" från vår lilla ( ganska långa) att göra lista. Solen lyste med sin frånvaro så vädret var verkligen ultimat för att gräva. 
Gotlandsstenen (.. som vi har haft liggandes i hög hela tiden här hemma men som plattarkitekten = jag, dissade stenhårt för två år sen eftersom det minsann skulle vara ruuunda plattor..) ligger nu snyggt nedgrävda. Och det blev så så såååå snyggt!

Jag är lätt ledbruten efter att ha arbetat som plattsättare hela förmiddagen, 
Jag är fullständigt ledbruten efter att dessutom sprungit i 4 km, lyft och dragit i tyngder i denna lilla anläggning;

Plus lyft mina hantlar. Japp- detta måste dokumenteras- mina alldeles egna hantlar. 
Jag har två par..( förstår att frågan uppstår) 
Så här stolt är jag över att ha börjat min stela väg mot att bli vältrimmad

Och titta där! 
Men hoppsan hej! där ligger en stengång i trädgården! 


Plattarkitekten må ha en lång startsträcka men jäklar i min lilla grävspade- vi har en förbaskat finfin stengång nu! 

6 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jäklar i din spade! Jättefint!

Plötsligt händer det.

Carina sa...

Mycket imponerad av både stengång & träning ;-) Hoppas du tar det lite lugnt ibland och njuter av semestern och inte bara jobbar! Kram

maria sa...

Ramlar in och blir alldeles glad över att ha hittat en blog med så mycket energi och kloka ting! Här kommer jag tebax! :)

Tjillevipp morsan sa...

Men oj! Tack snälla :) du är väldigt välkommen att ramla in igen!

Tjillevipp morsan sa...

Precis- plötsligt händer det! Och gud så bra det känns då :)

Tjillevipp morsan sa...

Känn ingen oro Jansson- jag latar och tar igen mig så det står nästan härliga till! Saknar DIG!!!