22 oktober 2013

Projektet är igång!

Jag kommer så väl ihåg när vi först inredde deras rum. Tre spjälsängar, en fåtölj, några Nalle Phu tavlor, en mjuk matta  och ett skötbord. 
Rummet kändes stort och nästan ödsligt.
 
Först låg de i samma spjälsäng.
Tre hjärtknipande  Tjillevippar på rad med sondslangar och späda pluttkroppar. Knorrandes som små ekorrar och sovandes mest hela tiden. 
Sonden försvann kvickt eftersom de åt och frodades i ett härligt tempo och istället gick över till amning och flaska. Det tog inte lång tid tills de inte fick plats att dela på en spjälsäng utan fick varsin. 
Rummet kändes fortfarande stort. 

Åren gick och efter att två årskalaset passerat hade Tjillevipparna inte växt ur rummet men ur spjälsängarna. Så Fredrik byggde varsin säng åt dem men fortfarande delade de på rummet, det var fortfarande ett stort rum för tre små Tjillevippar. 

Nu har ytterligare år passerat. I januari är det dags för deras femte födelsedag och 
Tjillevipparna har definitivt växt ur sitt rum. 
Rummet känns förtvivlat litet. 

En plan funderades ut: de tar över övervåningen; TV rummet blir lek, pyssel och TV rum, vårat sovrum blir deras sovrum och vi tar över deras rum. 
Så långt hade vi kommit i planen.
Frågan var bara när vi skulle sätta igång projektet. 
Men så öppnade sig möjligheten att starta på vid gavel när min mamma ställde en fråga och i lördags satte jag igång. 

Fredrik var i bilen på väg till Tjeckien och Tjillevipparna var hos deras mormor och morfar. Min mamma erbjöd sig, till barnens stora förtjusning, att de kunde sova över där. Direkt tänkte jag: åh, vem ska jag ringa? Men när min vän som befinner sig i en pågående skilsmässa som var mitt första val inte kunde ses tänkte jag om. Varför fara i väg? Jag hade ju huset för mig själv! Dessutom ett helt dygn till min stora förtjusning. Jag har inte varit ensam i huset sen barnen föddes. En märklig känsla men vilket tillfälle att dra igång projektet! 

Shoppade färg- det tog 1,5 timmar och den unga killen andades nog ut när jag lämnade lokalen- , åt en kycklingsallad, gick en PW med vovven, pratade med lovely fru Jansson om vår Barcelona tripp i maj innan jag till slut kl åtta på kvällen fick på mig målarkläderna och satte igång. 

Hällde upp lite vin, 

drog på musik, torkade och tejpade. Tittade på Tjillevippgrafittin ( den finns lite här och där i huset) för sista gången 
och hällde sen upp första färgen

Hej vad grönt! 

Men barn gillar färger så färger kommer det bli. 
Tre väggar är klara. The very Green Wall. 
The very Orange Wall

Och den solrosgula alerta väggen, men den har jag ingen bild på. 

Ikväll ska jag fortsätta. 
Totalt kommer det att vara sju färger som sprakar på väggarna i TV rummet. I sovrummet blir det sen en fondtapet med - självklart- dinosaurier- och lite mer dämpade gröna väggar. Jag har otroligt mycket idéer och helst skulle jag vilja ha semester och tjopp tjopp jobba klart allt på en gång så att jag ska få se resultatet. 
Och få se deras miner när allt är klart och de flyttar upp. 

Tjillevipparnas nya rum kommer att bli så bra! 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med fina starka färger och så lite dinosaurier. Det blir ju perfekt för Tjillevipparna!

Måste också börja tänka på en rumsomfördelning. Snart 12-åring vill inte dela m drygt 10-åring..

Singelmamman sa...

Så coolt!

Malde sa...

Härligt! :-)

Hoppas att de kör TjillevippGrafittin på papper hädanefter...